Kukiełki z warzyw

Warzywny piątek

Ten dzień spędziliśmy pysznie! Na zajęciach z Panią Patrycją każde dziecko przygotowało własną kukiełkę warzywną. Była papryka, szczypiorek, marchewka, por, ogórek, pomidor i inne pyszności. Co więcej, wszyscy mogli się wykazać swoją kreatywnością i wyobraźnią. Każda z kukiełek była wyjątkowa i jedyna w swoim rodzaju, co zresztą możecie zobaczyć w naszej fotorelacji! 🙂

Dieta dziecka w wieku szkolnym

Skoro o warzywach mowa, to zahaczymy o temat diety dla dziecka w wieku szkolnym. Przede wszystkim potrzebuje ono solidnej dawki warzyw i owoców, ponieważ jest to niezbędne do utrzymania zdrowego organizmu naszego dziecka. Stałe dostarczanie naszym pociechom ważnych witamin jest kluczowe! Kiedy ciało dziecka otrzymuje ich odpowiednią ilość, łatwiej przyjdzie mu skupić się na lekcji i przyswajać przekazywaną mu wiedzę. Jak zadbać o prawidłowe odżywianie naszej pociechy? Informacje o tym znajdziecie poniżej.

Zdrowe nawyki

Jak powinna wyglądać dieta dla naszego dziecka? Czego powinniśmy unikać, a co powinno zostać na stałe? Zacznijmy od tego, że nasz organizm nieraz sam dyktuje nam czego potrzebujemy. Zgodzicie się chyba z tym, że nie zawsze macie chęć na obfity obiad czy kolację? Dokładnie tak samo działa organizm dziecka. W jednym dniu zje sporą porcję posiłku, a drugiego dnia już nie będzie miał na to ochoty. Natomiast nie powinniśmy od razu się martwić.

Zazwyczaj problem z dietą u dziecka jest taki sam jak u dorosłego. Jest uboga w warzywa i owoce, natomiast zbyt bogata w mięso, cukry i tłuszcze. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na wygląd jedzenia na talerzu, czy otoczenie, w którym posiłek zostanie skonsumowany. Dzieci są kreatywne, ciekawe i przede wszystkim są wzrokowcami! Jeśli danie na talerzu wygląda ciekawie i kolorowo, to chętniej je zje! Z kolei brak rozpraszaczy (takich jak telewizor) sprawi, że dziecko w spokoju skupi się na jedzeniu, a nie na stu innych rzeczach.

Urozmaicenie diety

Zapotrzebowanie energetyczne zależne jest od wieku, stopnia rozwoju jak i ruchliwości. Młodsze dziecko potrzebuje więcej kalorii, ponieważ szybko rośnie i się rozwija. W odpowiednio dobranej diecie powinny się znaleźć białka, tłuszcze oraz węglowodany – wszystko to w określonych ilościach. Białka potrzebne są dla wzrostu i powinny pokrywać 15-20% dziennego energetycznego zapotrzebowania. Pełnowartościowe białka znajdziemy w: jajach, mięsie, rybach, mleku i w jego przetworach np. w serach, jogurtach. Tłuszcze powinniśmy ograniczać. Nie powinny one stanowić więcej niż 30% zapotrzebowania kalorycznego. Dzieciom najlepiej serwować mięso chude. Najlepiej aby potrawy były gotowane lub smażone na oliwie. Węglowodany powinny mieścić się w granicach 50-55% dziennej porcji kalorii. Przede wszystkim ważne jest, aby pochodziły one z jarzyn, owoców, pieczywa gruboziarnistego. Unikajmy cukrów prostych, które zawierają ciastka i inne słodycze.

Jeśli odpowiednio zadbamy o dietę naszego dziecka, unikniemy dolegliwości jelitowo-żołądkowych oraz problemów z niedoborem witamin i minerałów. Nie pozwólmy doprowadzić do otyłości, czy nadciśnienia tętniczego.

Udostępnij: